Iedereen krijgt te maken met stress. Dus laat al je zorgen over stress maar even varen en aanvaard dat stress menselijk is en bovendien een belangrijke functie heeft. Nienke Nijmeijer (coach en trainer bij persoonlijke ontwikkeling) start met de uitnodiging om te kijken naar ons eigen stressniveau op de schaal van 1 tot 10. Er komen getallen voorbij en het valt me op dat het publiek open durft te zijn. Goed nieuws, constateer ik. Dit betekent dat mensen zich op hun gemak voelen.

Er is ruimte voor interactie dus ook ik steek mijn hand op om een suggestie te doen. ‘Laten we eens nader bekijken wat we onder stress verstaan.’ Er is immers geen goed en fout in stress wat mij betreft, het gaat altijd om de balans. Het is heel normaal om gedurende een korte periode op 10 te zitten, denk maar aan een intervaltraining waarbij je een spurt maakt.

Wanneer het stressniveau te lang aanhoudt, raken de bijnieren uitgeput

Maar na deze intensieve en explosieve inspanning, is herstel vereist zodat de hartslag kan dalen en je weer vanuit een innerlijke stabiliteit jezelf kunt voorbereiden voor de volgende spurt.

In de downloads vind je haar presentie waarin ze overzichtelijk uitlegt hoe het brein is opgebouwd. Ze vertelt ons over hoe adrenaline in de bijnieren wordt geproduceerd tijdens stresssituaties. Als alle adrenaline op is, gaat het lichaam cortisol aanmaken. Ze vraagt wie het gebruik van cortisol kent en wat de gevolgen zijn hiervan. Een deelnemer uit het publiek vertelt over de zalf die ze gebruikte voor een huidaandoening. Die bevatte cortisol en hiermee mocht ze zich niet langer dan twee weken insmeren. De huidaandoening werd minder, maar haar huid werd ook dunner.

De effecten van stress op het lichaam

De effecten van stress op ons lichaam worden mooi afgebeeld in de powerpoint, dus bekijk die vooral voor meer inzicht in hoe het lichaam werkt. Ook vind je hier alle uitleg over het parasympatisch en sympathisch deel in het brein. In het eerste ervaar je rust waardoor je kunt herstellen en de spijsvertering optimaal kan werken. In het tweede zit je in de vecht-, vlucht- en bevriesmodus. Verder kunnen overgangsklachten bij vrouwen ook verergeren door te lang een hoog stressniveau te hebben.

Zoals ik het zelf ervaar, nodigt de overgang dan ook uit om het innerlijke evenwicht te herstellen. Er zit niets anders op dan je levensstijl aan te passen en ongezonde leefgewoonten te veranderen. Vaker nee te zeggen en voor rust te kiezen, voor goede fysieke, mentale en geestelijke voeding. Dit geldt ook voor mannen, want elk mens komt op een gegeven op een leeftijd waarop het lichaam vraagt om rust, om mildheid en om een goede zelfzorg zodat we gelukkig kunnen zijn als ondernemer en als mens. Verder is het ook belangrijk je lichaam te leren kennen en een beetje inzicht te verkrijgen in bijvoorbeeld de Chinese orgaanklok. Elke 2 uur zijn bepaalde organen hard aan het werk in je lichaam en als je hier inzicht in hebt, kun je rekening houden met je dagplanning. Ook Ayurveda, een eeuwenoude oosterse geneeskunde, bezit veel wijsheid omtrent het menselijke lichaam.

Begin je dag met een hartje

Het is dus belangrijk om te ontdekken wat jou helpt om te ontspannen en het verschil te leren tussen positieve en negatieve stress. ‘Wat geeft jou energie en wat kost jou energie?’ is ook een van de vragen die we krijgen. Verschillende mensen steken hun hand op en er ontstaat een gezellige interactie.

Zelf plan ik mijn dag altijd de avond van te voren in een prioriteiten schrift. Ik teken er hartjes bij waarin ik de dingen schrijf die mij voeden. Bijvoorbeeld een hartje met het woord ‘wandelen’, een hartje met het woord ‘druyoga’ en eentje met ‘pilates’. Als ik 2 van de 3 hartjes kan doorkruisen, ben ik blij en meestal lukt dit. Ik begin mijn dag altijd met een hartje. Dit voelt voedend en helpt me op een positieve manier mijn dag te beginnen en me goed te voelen over mezelf.
Het is belangrijk om eens te bezinnen over wat voor jou belangrijk is en dat je koers houdt op dat wat je in het leven wil ervaren en wil bereiken. Anders wordt je door het leven geleefd. En dan raak je van jezelf verwijderd. Dit hoeft niet zo te zijn.

En tot slot, dit onderwerp bracht veel interactie en de tijd vloog voorbij. Het uur bleek te kort, maar er was nog koffie en thee voor de liefhebbers om na te praten. Nienke kwam er ook gezellig bij zitten. Ja, wat een interessante en ontspannen, stressvrije Open Coffee was het weer. Ik geniet na.

Wil je meer weten over dit onderwerp en over wat Nienke Nijmeijer voor jou kan betekenen? Bekijk haar aanbod op www.hetspiegelwerk.nl.

In vrede,
Samira Ahale