In het gezellige maar in dit geval ook iets rumoerige MyOffice, hield Wim Beunderman een interactieve presentatie over Brand Storytelling. Wim liep tussen het publiek door om goed verstaanbaar te blijven en vertelde een anekdote over de jongen in de doos (Wim dus) die een levendige fantasie had en uitgroeide tot verhalenverteller.

We hebben allemaal een verhaal te vertellen. Vaak zijn we niet eens bewust van het verhaal wat we vertellen. Of we weten niet hoe we het beste ons verhaal kunnen vertellen.

Waarom zou iemand voor jouw product of dienst kiezen als er zoveel anderen zijn die hetzelfde aanbieden?

Brand Storystelling helpt je om op een krachtige manier de aandacht van je doelgroep te pakken en vast te houden. Die aandacht is nodig voor een vruchtbare zakelijke relatie. En zoals je weet kan een relatie zich verdiepen wanneer er wederzijds vertrouwen is. Ik deel hier graag een mooi inzicht over met je.

Er staan twee cactussen in mijn praktijk, elk in een andere pot. De ene in een hoge, smalle donkerbruine pot. Deze cactus reikt tot het plafond en heeft al een paar verhuizingen doorstaan. Ik kocht de Afrikaanse melkboom als plantje. De cactus ernaast was net zo klein toen ik het adopteerde en ging de andere plant geluidloos in hoogte achterna. Haar wortels zaten in een lagere, maar brede, rieten mand. Deze plant werd wiebelig. In eerste instantie knipte ik twee stengels af omdat ik dacht dat ze de plant krom trokken. Maar er kwam zoveel ‘melk’ uit toen ik de stengels doorsneed. ‘Een zeer gezonde en rijke plant’, zag ik al snel. Ik begreep de instabiliteit niet. Het kwartje viel pas tijdens het beoefenen van Druyoga, waarvoor ik een docentenopleiding doe: hoe dieper de wortels, hoe groter de groei.

Vertrouwen is de bodem voor groei

Wanneer je het verhaal van je merk consequent herhaalt, dan maak je verbinding met jouw doelgroep en groeit het vertrouwen. Er ontstaan waardevolle relaties en je klanten worden trouwe ambassadeurs. Maar niet iedere ondernemer vind het makkelijk om zijn of haar merk te definiëren. En er zijn meerdere manieren om je verhaal te vertellen. Daarom de uitnodiging van Wim ons te inspireren en te motiveren tot nieuwe ideeën te komen.

Met speelse en meditatieve oefeningen werden we uitgenodigd om te focussen op het hier en nu: wat hoor je, wat voel je, wat ruik je? Doordat je beide voeten op de grond houd, krijg je meer focus en land je meer in het hier en nu. De oefening met woord associaties leidde tot een spontane creativiteit bij de deelnemers.

Waar denk jij aan bij de volgende woorden?

  • voetbal
  • koffie (ik denk zelf meteen aan ‘koekje’)
  • telefoon

Verder was er een oefening waarbij je halve zinnen moest afmaken. Mensen kwamen uit hun hoofd en dat was precies de bedoeling. Er werd gelachen hier en daar en er ontstond een heerlijk ontspannen sfeer. Met papier en pen bij de hand werden we uitgenodigd om nog een stapje verder te gaan. Was je er niet bij en wil je je creativiteit ontdekken, neem dan pen en papier en ga er lekker voor zitten.

Gewoon beginnen, je kunt onderweg altijd nog bijsturen

Wie of wat is je merkverhaal? Schrijf op wat je als eerste te binnen schiet.

  • Stel je voor dat jouw organisatie een mens zou zijn. Hoe zou je deze karakteriseren? Wat zijn de kenmerken?
  • Wat levert jouw product of dienst op? Meerwaarde?
  • Met wie associeert jouw organisatie zich? Doelgroep?

Storytelling methode vaststellen

  • Wat vind je een fijne manier van communiceren?
  • Wat gaat jou gemakkelijk af? 
  • Waar bevindt jouw doelgroep zich?
  • Hoe kun jij jouw manier inzetten om jouw doelgroep te bereiken?Wil je hierover sparren, brainstormen of heb je hulp nodig?

Neem dan contact op met Wim via www.wimbeunderman.com.

 

September: The Gift City

Zie ik jou woensdag 11 september? Lekker nazomeren, elkaar vakantieverhalen vertellen en wie weet, een leuk netwerkspel van Geert. Welkom!

In vrede,
Samira Ahale